A sua pesquisa
Resultados 773 recursos
-
This essay examines the development and social commitment of Social Representations Theory (SRT) in Brazil over 64 years (1961-2025), focusing on its appropriation and re-elaboration by academia, especially in Social Psychology and Education. The reflection highlights the role of SRT as a critical and transformative tool, capable of unveiling social realities and, particularly, contributing to analyses of subjectivities within the fields of education and health. The manuscript also explores how Brazilian studies in social representations have been solidified through research groups and associations, driving a movement of intellectual resistance and scientific innovation. Finally, it reinforces the ethical-political commitment of SRT in Brazil, which aims not only to understand but also to transform unjust social structures, with a fundamental emphasis on education as a path to social change.
-
A psicanalista russa Sabina Spielrein elaborou uma teoria original e adotou uma perspectiva inovadora na psicanálise, ao vincular hipóteses psicanalíticas ao conhecimento proveniente de outras fontes, como a neurologia e a linguística. Apesar de ter permanecido durante um longo período no esquecimento, nos últimos anos a importância de sua contribuição tem sido reconhecida. A partir de seu encontro com Jean Piaget, no Instituto Jean Jacques Rousseau, estabeleceu um diálogo muito significativo para a formulação de sua teoria . Ao que tudo indica, esse diálogo teve um papel importante também na teoria psicológica elaborada por Piaget na década de 1920, fato pouco conhecido e investigado na história da psicologia e da psicanálise. O objetivo deste artigo é regatar um pouco da história do encontro entre os dois autores, esclarecendo o contexto em que ele ocorreu e abordando alguns aspectos da sua interlocução teórica.
-
Providing one of the first accounts in English of the work of the founding scholars of comparative education in Latin America from the 19th and 20th centuries, this book analyses their influence on the field and highlights the pivotal role played by each scholar in the development of comparative education in the Global South.
-
The themes of psychologist education and professionalization and regulation of Psychology have constituted an open field of research and discussion in different countries around the world (Buchanan, 2003; Klappenbach, 2000; Souza & Miranda, 2022). The studies within this field have shown conflict for establishing legal and scientific-professional boundaries, especially among psychology, psychiatry, and psychoanalysis.
-
Os conteúdos e temáticas discutidos pelos autores são múltiplos e respondem a demandas vivenciais, retratando as DIVERSIDADES DO SABER PSICOLÓGICO: REFLEXÕES TEÓRICAS E EMPÍRICAS, ao mesmo tempo, apresentam inquietações que se colocam como desafios emergentes para a formação e atuação dos profissionais de psicologia. Destaco que um dos fatores singulares e que merece destaque é efetivamente a diversidade da docência, em demonstrar a importante relação aluno- professor na construção do conhecimento coletivo no curso de psicologia do Centro Universitário UNIESP.
Explorar
Autor
Tipo de recurso
- Artigo de periódico (343)
- Conferência (1)
- Livro (92)
- Seção de livro (237)
- Tese (100)