A sua pesquisa
Resultados 37 recursos
-
Este texto objetiva construir uma narrativa histórica sobre os laboratórios de Análise do Comportamento da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), na década de 1970. A caixa de Skinner foi o principal objeto estudado, por sua centralidade para os referidos laboratórios. A década de 1970 foi escolhida, uma vez que os laboratórios de Análise do Comportamento foram instalados na UFMG, nessa época. A Historiografia foi o método de trabalho, especificamente o campo da História da Psicologia. As fontes utilizadas foram documentos escritos e orais. O principal resultado foi que o laboratório de Análise do Comportamento, a partir de seu uso didático, funcionou como um centralizador de agentes em prol de uma psicologia científica no recém-criado curso de Psicologia da UFMG.
-
This paper aims to introduce the laboratory of experimental psychology as a truth-spot, as well as to investigate the social networks formed at the laboratory, in the initial implementation of the psychology degree at the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). We interviewed five professors from UFMG in consideration of two principles: a) that a laboratory is a generator of facts/truths and b) that a laboratory is a support structure for the formation of academic communities. These interviews revealed the social supports provided by the laboratory for the psychology degree at UFMG. We interpreted the interviews by means of historical information from the national context at the time, relating both to the establishment of the psychology degree and to discussions on higher education. We found that the laboratory of experimental psychology played an important role in the formation of the university’s psychology department, in the establishment of a degree in that discipline, and in raising the status of psychology as a profession.
-
We introduce the history of behavior analysis in Brazil at the beginning of the 1960s. The behavior analysis laboratory was selected as the focus of this investigation. The time frame of our historical account begins with the visit of Fred Keller to Brazil as a visiting professor at the Universidade de São Paulo. During this period, the first behavior analysis laboratory in Brazil was created, and the first Brazilians were trained in the behavior analysis perspective. We will talk about (a) the zeitgeist of Brazilian higher education, in general, and of psychology, in particular, at the beginning of the 1960s; (b) the background of Keller's arrival in 1961; (c) the reception of the behavior analysis laboratory as a pedagogical tool; and (d) the first steps in the spread of behavior analysis throughout Brazil by means of the work of the didactic behavior analysis laboratory. Our account highlights certain aspects of the beginnings of behavior analysis as a field of scientific study in Brazil. Furthermore, we can observe the importance of the behavior analysis laboratory and its instruments in helping promote this field in Brazil. We especially note that the laboratory was a pedagogical tool in the Brazilian movement to improve Brazil's research community.
-
Este trabalho é o relato da experiência de três pesquisadores brasileiros em história da psicologia, numa viagem ao Center for the History of Psychology da University of Akron, nos Estados Unidos da América. Os relatos descrevem: (a) em que consiste o Center e o que ocorre nele, (b) o contexto de cada uma das viagens, (c) as percepções dos pesquisadores, (d) algumas aprendizagens, em termos de pesquisa, com arquivos em história da psicologia e (e) curiosidades. Estima-se que o trabalho convide o leitor a uma visita ao Center for the History of Psychology, seja ela virtual ou, preferencialmente, presencial. Além disso, acredita-se que este texto apresente a história da psicologia como área promissora e fascinante na psicologia brasileira.
-
Describimos y analizamos la recepción del conductismo en Argentina y Brasil, a través de dos ejemplos: la Universidad Nacional de San Luis y la Universidade Federal de Minas Gerais. En Argentina, desde 1960 el conductismo fue ampliamente criticado. Excepcionalmente en San Luis en la década de 1970 hubo un grupo de estudiantes y psicólogos jóvenes que fue receptivo a este modelo por razones ideológicas, profesionales y científica. En Brasil, durante esas décadas, la creación de carreras de grado de psicología comenzó a extenderse. El conductismo circuló a través del laboratorio didáctico del análisis del comportamiento. La recepción del conductismo en estos países nos ayuda a entender la circulación del conocimiento psicológico en diferentes lugares. También nos muestra cómo cada uno de estos sitios ha incorporado el conductismo en su propio contexto.
Explorar
Autor
Tipo de recurso
- Artigo de periódico (21)
- Seção de livro (14)
- Tese (2)